Petukõned mitme maa ja mere tagant

2 minuti lugemine

21.-24. juulini uputas Eestit üle suur petukõnede laine Okeaania piirkonnast. Sedavõrd intensiivset kõnede hulka kaugest piirkonnas pole siinmail juba ammu nähtud. Mis toimus? Miks toimus? Kuidas sarnases olukorras reageerida – või ikka mitte reageerida?

Petukõnedelaviini ajal tehti Tele2 võrku Okeaania piirkonnast üle 62 tuhande kõne, millele kogu perioodi vältel vastas umbes sadakond inimest. Õnneks on aga eestlased piisavalt nutikad ning ühtegi tagasihelistamist võrk ei registreerinud.

hoiatus

Miks petukõnesid meie võrkudesse tehakse?

Tegelikult on paharettide skeem lihtsakoeline. Nimelt tehakse vastamata kõne ning vastu võtmise korral katkestatakse see võimalikult ruttu. Nende jaoks on oluline, et inimene helistaks tagasi. Kui petuskeemi ohver traati vastu tõmbab, suunatakse see kõne tavanumbrilt eritariifsele numbrile ja vastab automaatvastaja. Senikaua, kuni inimene huviga automaatvastaja juttu kuulab, maksustatakse kõne aga väga kõrge tariifiga.

Samakoelisi petuskeeme on aga väga keeruline ennetada, sest välikõnede puhul on operaatoril raske teha vahet, millisel juhul helistab klient välisriiki teadmatusest ja millisel juhul tahtlikult.

Tegeleme igapäevaselt võrgu monitoorimisega, et tabada anomaaliaid kõnehulkades. Näiteks Samoast tehakse tavaliselt ühe kuu jooksul Tele2 võrku kuni 15 kõnet, samas kui petukõnede perioodil küündis kõnede arv vaid nelja päeva jooksul 62 tuhande ligi.

Mida teha, kui helistab kahtlane telefoninumber?

Kui Sa pole oma vanaemale puhkusereisi kinkinud või sõber pole kohvritega soojale maale põrutanud ning kõne pole kaugelt maalt kelleltki oodata, siis targem oleks sellistele kõnedele mitte vastata – tegemist võib olla petuskeemiga. Milles antud juhul skeem seisneb, pole teada, kuid tihti on taolised pettused üles ehitatud nii, et eritariifselt välismaa numbrilt tehakse vastamata kõne ja kui inimene helistab tagasi, teenibki numbri omanik sellest kasu.

Kui oled taolisele kõnele vastanud või tagasi helistanud, siis tasub kindlasti oma jooksva kuu saldol edaspidi kullipilk peal hoida, seda saab teha näiteks Tele2 iseteeninduses. Kui avastad sealt kummalisi väljaminekuid, siis peaks sellest kindlasti teavitama oma operaatorit!

Sirli Seliov

08.08.2018