Facebookis pole mõtet naisi lantida

2-3 minuti lugemine

Orkutit mäletad? Veel hiljuti käisid kõige šefimad tüübid just seal naisi lantimas, mis sest, et kõigest virtuaalselt. Või oled sa äkki liiga noor, et Orkutist midagi teada?

Orkut oli kunagi sama äge koht nagu Facebook täna, selle olulise lisandusega, et Facebook ei ole enam ammu äge koht. Ja nime sai too Google’ile kuuluv sotsiaalmeedia platvorm oma looja Orkut Büyükkökteni järgi.

Nii et kui su nimi näiteks Tõnu Tibikrabaja juhtub olema ning sa uue sotsiaalmeediakanali välja mõtled, võid sellele rahuliku südamega Tõnu nimeks panna, ajalooline pretsedent millelegi nii jaburale on igatahes olemas.

Ah et miks peaks kellelegi uut sotsiaalmeedia kanalit vaja olema, me kõik elame ju Facebookis? Haa – Facebookis elavad ainult jobud, kinnitab iga vähegi eneseteadlik inimene. Isegi Snapchat on praktiliselt keskaeg, sest edukas täkk ei jahi naisi iial seal, kus kõik ülejäänud tohmanid neid otsivad.

Sotsiaalmeedia platvormid on nagu linnaosad. Kui nende ajaloolisest loogikast õppida, õnnestub sul alati kõige nooblimas rajoonis (ehk sotsiaalmeediakanalis) hängida.

sotsiaalmeedia

Minu lapsepõlves oli Kalamaja täielik urgas, ükski terve mõistusega inimene ei sattunud sinna vabatahtlikult. Kalamajas haises briketi järele ning üleüldse ehitati Kalamaja kunagi töölistele barakkideks – majad on seal kehva kvaliteediga ja planeering soosib pigem nüri äraolemist kui eneseteostust.

Aga võta näpust – ühel hetkel avastasid boheemlased, et Kalamajas on võrreldes ülejäänud Tallinnaga odav elada ning kesklinn on kõigest jalutuskäigu kaugusel. Majad küll lagunevad ja korterid on tillukesed, aga teeme nii, arutlesid boheemlased isekeskis, et just täpselt seda (ehk väikeste korteritega lagunenud maju) me tahamegi.

Mõeldud-tehtud. Lühikese ajaga muutus Kalamaja elanikkond tundmatuseni ja hambutute prügikastikollide asemel täitusid Balti jaama tagused tänavad moodsalt riietuvate hipsteritega.

Kuid egas taoline demograafiline maavärin ülejäänud kodanikel märkamata jäänud! Kus sa sellega – kõik, kel vähegi raha oli, ostsid korteri pealinna värskesse epitsentrisse! Nii tore on kohalikus kohvikus Salingerist rääkida, isegi kui sa ühtegi tema raamatut lugenud pole. Ning, kus on nõudlust, seal hinnad tõusevad.

Tänaseks on Kalamaja korterite hinnad enam-vähem Londoni tasemel ja vaesel boheemlasel ei jää muud üle, kui Koplisse kolida. Hiljemalt kolme aasta pärast liigub sinna kogu ülejäänud Kalamaja ning hipsterid peavad endale taas uue koha leidma.

Sotsiaalmeediaga on sama asi. Orkut on tänases mõttes nagu nõukogudeaegne Õismäe, Facebook aga Kalamaja, kust kõik lahedad tüübid on ammuilma põgenenud. Kuhu? Koplisse muidugi, kus leiduvad muuhulgas sellised tänavad nagu Diaspora, Ello, EyeEM, Path ja paljud teised. Kuhu põgeneb boheemlane siis, kui ülejäänud Tallinn talle Instagrami järele jõuab? VSCO-sse, otse loomulikult! Ja nii edasi.

Aga neis kanaleis on ju nii vähe inimesi, kuidas ma endale 1000 laiki saan? Selles kogu point ongi, et ei saa. Tahad, et kaaskodanikud su Universaal Universumist ostetud kõrvarõngaid kiidaksid, ela Kalamaja ülehinnatud küprokkorteris edasi. Tahad tõeliselt moodne olla, koli sinna, kus su kõrvarõngad – ja sa ise – kedagi ei koti.

Mihkel Raud

21.03.2018