Oled e-postiga abielus? On aeg tõotusi uuendada!

3 minuti lugemine

Keset ööd prantsatab su voodi ette tulnukas ning küsib: “Mis asi on e-post?”

Mida sa talle räägid?

Olen hetkel täpselt sellises olukorras. Värskelt avanenud Hey.com teenus on e-postinduse nii põhjalikult ümber mõelnud, et sellest kõnelemine on kui UFOdele e-kirja saatmise õpetamine.

hey

Mis asi on Hey.com? Umbes sama, mis Gmail või Outlook või Protonmail. Või mis tahes teine e-kirjade saatmise ja vastuvõtmise teenust pakkuv keskkond. Selle vahega, et Hey püüab parandada kõik probleemid, mille küüsis ülejäänud platvormid vaevlevad.

Kõige lihtsam viis Heyst arusaamiseks on ära vaadata see ingliskeelne video. Kui sul aga neljakümmet minutit uue teenusega tutvumiseks pole, siis loe edasi. Püüan lühidalt kokku võtta põhjused, miks kogu internet Hey teemadel kihab.

Hey maksab 100 dollarit aastas ning kui see tundub e-posti kohta natuke palju, siis ära edasi loe. Aga kui oled Heyga korra kokku puutunud, võib aastatasu isegi mõistlik tunduda.

Esiteks näeb Hey hea välja – disain on puhas ja kena ning kõik vajalik on käe-jala juures. Seda „kõike vajalikku” on Hey puhul oluliselt vähem kui näiteks Gmailis ning selles Hey peamist väärtust nähaksegi: iga ülesande täitmiseks kulub Hey keskkonnas mitu klikki vähem kui mujal.

Heyga ühinedes (alates juulist on see kõigile ligipääsetav) saad endale hakatuseks uue e-posti aadressi, mis on – üllatus üllatus! – sinunimi@hey.com. Või MidaIganesSaSiiaKirjutadaTahad@hey.com. Valik on vaba, ainus möödapääsmatu komponent on hey.com (kuigi Hey on lubanud tulevikus ka kasutajate domeene toetama hakata).

Minu aadress on näiteks raud@hey.com ja põhjus, miks ma seda nii lahkelt jagan, on lihtne: Hey laseb otsustada, kes tohib kasutajale e-posti saata ja kes mitte. Kui ma sulle esimese e-kirja saadan, küsib Hey, kas sa tahad minuga tegemist teha või mitte. Kui tahad, laseb Hey mu e-kirjad edaspidi läbi. Kui ei taha, lendab mu korrespondents otsejoones prügikasti.

Juba ainuüksi see on Hey hinda väärt – mul õnnestub kohe eos otsustada, millised kirjad edaspidi minuni jõuavad. Ja millised ei jõua. Olen aastatega Gmaili-kontole jubedalt sodi tellinud, nüüd saan teha värske alguse. Mu Gmaili-aadress on Hey peale suunatud ja ajapikku eraldan terad sõkaldest.

Kuid see on alles algus. Et sind mitte ära tüüdata, teen Hey ülejäänud olulisematest omadustest lühiülevaate. Kuna trikke on Heyl kümneid ja kümneid, siis kõike ei jõua paratamatult kirja panna.

E-kirja subjektide muutmine. Minu jaoks on see tõeline elupäästja – alles täna sain kirja teemaga „DD Copy Brief – Invitation to edit, no additional comments allowed, please use separate file for notes”. Hey lasi selle lihtsaks ja arusaadavaks muuta ning edaspidi ei tule mul pead murda, mis teemal vestlus toimub.

Sissetuleva e-posti kategooriad. Hey suunab e-kirjad kolme kataloogi: Imbox (ehk important box –siia saabuvad olulised kirjad), Feed (siia tulevad uudiskirjad jne) ning Paper Trail (siia saabuvad arved jne).

Failide kuvamine. Üks hiireklikk ja kõik e-kirjaga saadetud failid avanevad ilusas puhtas vaates. Failid on otsitavad saatja ja failitüübi järgi.

Vaikus. Hey default seisund on vaikne. Telefon hakkab piuksuma alles siis, kui oled määranud, kelle e-kirjade kohta teavitust soovid.

„Vasta hiljem” töövoog. See on Heys üks mu lemmikomadusi, mis võimaldab need e-kirjad, millele hiljem vastata tahan, eraldi kõrvale tõsta. Hiljem saan neile ilusas loogilises vaates vastata. Seda töövoogu ning tema kasulikkust sõnadega niisama lihtsalt ei kirjelda, mõistlik on ise ära proovida

„Tõsta kõrvale” töövoog. Järjekordne elupäästja, mis laseb e-kirjad, mida ma tahan näiteks õhtul rahulikult lugeda, eraldi kokku koguda. Teised teenusepakkujad lasevad kah, Hey on selle aga lihtsaks ja esteetiliselt mõnusaks teinud.

Erinevate lõimede ühendamine. Mõnikord on nii, et grupp inimesi vestleb samal teemal eraldi lõimedes. Hey lubab need lõimed üheks siduda ning sellele sobiva pealkirja panna.

„Loe koos”. Selle asemel, et iga uut e-kirja eraldi avada ning seejärel kinni panna, laseb Hey lugemata e-kirjad ühes vaates läbi töötada.

Suurte failide saatmine. Ei mingeid Dropboxe ega WeTransfere – tõsta pirakas fail e-posti ning adressaat saab lingi, millelt saab ükskõik kui mahuka faili alla laadida.

Tekstijupid. Mõnikord sisaldab saabuv e-kiri mõnd tekstijuppi, mida sul on hiljem vaja. Näiteks aadressi või telefoninumbrit või mida iganes. Heys tuleb see jupp aktiivseks teha, save clip nuppu vajutada, ning soovitav tekstiosa liigub automaatselt kataloogi Clips, kust on seda edaspidi lihtne otsida.

Need kümme omadust on vaid tilgake Hey-meres. Kõige nutikam on asi oma silma ja hiirega üle käia. Kaks nädalat õnnestub see tasuta, edasi tahavad Basecampi mehed (nemad Hey taga seisavadki) iga-aastast tasu. Mina olen otsustanud seda maksma hakata.

PS. Üksikud probleemid ilmnesid siiski kah, vähemasti Hey alguspäevadel.

Mõned mu kontaktid andsid märku, et raud@hey.com aadressilt saadetud kirjad maandusid otse spämmi kaustas. Võtsin Hey inimestega ühendust ja nood kinnitasid muret - Outlook serveritel olla Hey kirjade vastuvõtmisega raskusi. Tänaseks paistab asi lahendatud olevat.

Teine probleem on viimastel nädalatel palju tähelepanu saanud ja see on seotud Apple’iga. Nimelt tõrkus suurfirma Hey iPhone’i äpi jagamisest. Seegi takistus on tänaseks vähemalt esimese hooga kõrvaldatud. 

Mihkel Raud

30.07.2020