Sa oled Facebooki toode

2-3 minuti lugemine

Mis asi on Facebook? Parima vastuse andis sellele pealtnäha lihtsale küsimusele Daniel Vaarik: „Facebook on ühe ettevõtte koduleht.” Ja mis on selle ettevõtte ärimudel?

„Me näitame reklaame,” ütles Mark Zuckerberg hiljuti ühele Ameerika kongresmenile, kes tema käest just täpselt seda küsis: kust teie raha tuleb?

Tegelikkus on veelgi küünilisem.

„Sa ei ole Facebooki klient. Sa oled Facebooki toode,” kirjutas hiljuti konservatiivne kolumnist Ed Morrisey.

Täpselt nii. Facebooki kliendid on needsamad reklaamiandjad, kellest Zuckerberg Ühendriikide kongressis rääkis. Sina oled toode, keda neile müüakse. Facebooki kliendid ostavad Sind suurima rõõmuga – kes reklaami tegemiseks, kes poliitilise kampaania suunamiseks, kes millegi hämara korraldamiseks.

Iga kord, kui Sa end Facebooki logid, teatad valju häälega: „Ma olen müüdav.”

fb

Eks minagi ostan Sind praegu Facebooki käest. Sa tulid Facebooki oma sõpradega suhtlema, kuid komistasid minu loo otsa.

Eks me kõik saame ju aru, kuidas Facebook laias laastus töötab. Aga mitte päris kõigest. Kuulasin mõne aja eest üht eesti raadiosaadet. Seal räägiti poliitikust, kes oma Facebooki-lehele mingi avalduse kribas. Ja palus inimestel, kes tolle avaldusega nõustuvad, laigi panna. Laike tuli vähe. Vähem veel, kui poliitikul oli Facebooki-sõpru. Järelikult ebapopulaarne arvamus, nõustusid arutlejad üksteisega.

See järeldus on pehmelt öeldes poolik, sest toetub eeldusele, et kõik poliitiku sõbrad tema avaldust üldse nägid. Aga ei näinud. Miks? Sest Facebook ei näidanud.

Oled märganud, kuidas Sa viis aastat tagasi suvalisele perepildile kakssada laiki said, nüüd aga heal juhul kümme kogud? Nojust. Sa pole enam lihtsalt toode. Sa oled toode, kes peab endale riiuliruumi ostma. Täpselt samamoodi, nagu kõik ettevõtted oma kaupadele suurtesse poodidesse riiuliruumi ostavad. Tahad nähtav olla? Aga palun – pritsi pappi.

Kuidas ma Facebookis pappi pritsin? Ma buustin. Vajutan vastavat nuppu, sisestan krediitkaardi numbri, määran summa, mille ulatuses soovin oma postitust buustida, ning ongi riiuliruum ostetud.

Jah, mingis ulatuses on Sinu kassi pilt ka lisatasu maksmata nähtav. Kuid Facebooki organic reach ehk see, mil määral Su kraam Zuckerbergi poes iseenesest levib, on viimastel aastatel olematuks muutunud.

Mis on olematu? Vähem kui 2%.

Kui ma oma lehele midagi postitan, näeb seda vähem kui kaks protsenti nendest 24 000 inimesest, kes minu lehekülje jälgivad. Ehk vähem kui 500. Tahan ülejäänutega vestelda, pean maksma. Ja pead Sina ka.

Äkki on tõesti aeg vanade heade kohvikutrehvide juurde naasta? Kes see ikka tahab toode olla. Eriti kui selle eest veel eraldi maksta tuleb.

Mihkel Raud

27.11.2018