Tele2 blogi
Nutimaailma teejuht – nõuanded, seadmete arvustused, võrdlused, nipid ja muud kuumad teemad!
Tele2 blogi
Kõigis Tele2 uutes mobiilipakettides on sees Digikaitse teenus, mis töötab ööpäevaringselt, ilma et kasutaja peaks ise midagi tegema.
Tele2 kõikides uutes mobiilipakettides sisalduv Digikaitse teenus hoidis ainuüksi oktoobris Eesti võrgus ära 10,2 miljonit turvaohtu, mida on üle poole võrra rohkem kui septembris. Niivõrd suur rünnakukatsete arv näitab, kui oluline on tänapäeval mitte ainult sülearvutite, vaid ka nutitelefonide kaitse.
Oktoobris ärahoitud turvaohud pärinesid enam kui 17 000 pahatahtlikust domeenist ning olid suunatud 53 000 erinevale nutitelefonile. “Kui ohtude hulgast kasvõi 10 protsenti oleks realiseerunud, oleks kahju kasutajatele olnud märkimisväärne,” ütles Tele2 IT-teenuste valdkonnajuht Janek Jaago. Kokku puudutasid turvaohud ligi veerandit Tele2 pakettidega mobiiliseadet.
“Internetis leiduvate ohtude hulk on viimastel aastatel hüppeliselt suurenenud. Trend ei näita pidurdumise märke, vastupidi – tehisintellekti võidukäiguga on pahalastel uus tööriist, mis aitab automatiseerida kasutajate seadmetes haavatavuste leidmist ja ärakasutamist. Seetõttu sisaldavad kõik Tele2 uued mobiilipaketid Digikaitse teenust, mis töötab ööpäevaringselt, ilma et kasutaja peaks ise midagi tegema,” ütles Jaago.
Kõige sagedamini ohustab inimest pahavara
Uute pakettidega varustatud nutitelefonides hoidis Digikaitse oktoobris ära 9,1 miljonit pahavara rünnakut – 3,3 miljoni võrra rohkem kui septembris. “Tegu on kuritahtliku tarkvaraga, mida kasutatakse telefoniomaniku teadmata selleks, et tema isiklikule infole ligi pääseda. Tuntud pahavara liik on näiteks troojaviirus,” selgitas Jaago.
Suurt ohtu kujutasid ka andmepüügirünnakud ehk phishing, kus proovitakse koguda inimeste isikuandmeid, sisselogimise andmeid, makseinfot, kasutusharjumusi või kõike eelnevat korraga. “Ärahoitud 3,6 miljonit õngitsemisjuhtu näitab, et igasuguste e-kirjade, veebilehtede või äppide osas tuleb äärmiselt ettevaatlik olla. Telefoni kaudu saadud andmetega on võimalik teha tänapäeval makseid, sooritada oste, sõlmida lepinguid ja palju muud, mille tagajärjed võivad olla äärmiselt nukrad,” ütles Jaago.
Digikaitse hoidis oktoobris lisaks ära 1,4 miljonit C&C-domeenidega seotud intsidenti, mida kasutatakse seadmete kaugjuhtimiseks. “Tegemist on ohtliku ründeliigiga, kus pahalane kasutab kasutajate nakatunud seadmeid, mida nimetatakse ka botnet’iks, et juhtida ja kontrollida oma ründetegevusi keskse juhtimiskeskuse kaudu,” ütles Jaago.
Parim kaitse on ennetus
Selleks, et vältida rünnaku ohvriks sattumist, tuleb erilist tähelepanu pöörata oma andmete kaitsmisele. Soovitatav on kasutada paroolide haldustarkvarasid, nagu LastPass, Bitwarden, 1Password või KeePass. “Turvalisuse huvides tasub oma kontosid alati kaitsta mitmeastmelise autentimisega, mis nõuab sisselogimisel enda tuvastamist erinevatel viisidel,” ütles Jaago.
Samuti tuleks tõsiselt võtta Digikaitse hoiatusi – kui kasutaja satub ohtlikule lehele, kuvab Digikaitse selle asemel hoiatust ja lubab vastavalt lehe riskiastmele ainult tagasi minna eelmisele lehele või pakub võimalust kasutajal omal riskil soovitud aadressile edasi minna.
“Kui küberrünnak on juba toimunud ning selle ulatus on laiem ja olulised andmed on lekkinud, tasub kindlasti teavitada Riigi Infosüsteemi Ametit ning Politsei- ja Piirivalveametit. Andmete hävimise, kaotsimineku või loata avalikustamise puhul ka Andmekaitse Inspektsiooni,” julgustab Jaago rünnakutest teada andma, et kahju leevendada ja aidata kaitsta teisi inimesi sama rünnaku ohvriks langemise eest.
Tänapäevased mobiilipaketid peavad olema turvalised
Vanemad ehk enne kevadet Tele2 valikus olnud mobiilipaketid ei sisalda teiste teenuste hulgas Digikaitset ja muid olulisi lisaväärtusteenuseid ning seetõttu viib Tele2 oma kliente järjest uuematesse pakettidesse üle.
“Digikaitse pole ainus põhjus. Uued, täiustunud paketid tähendavad klientide jaoks veelgi kvaliteetsemat teenust, suuremaid kõne- ja andmemahte, turvalisust ning hulgaliselt lisateenuseid. Uuele paketile üleminekuga võib kaasneda hinnamuutus, aga me ei soovi, et kliendid peaksid igakuiste arvete pärast muretsema, eriti kui need tasuvad eluks vajalike teenuste eest, milleta tänapäeval enam hakkama ei saa. Seetõttu pakume nii vanadest pakettidest uutesse liikujatele kui ka uutele klientidele võimalust valida täishinnaga mobiilipakett, mille puhul on kuutasu hinnagarantiiga, et klient saaks kaheks aastaks südamerahu,” ütles Tele2 ärijuht Sten Argos.
Hinnagarantii vajalikkus on oluline eriti uuel aastal, mil käibemaksumuudatus mõjutab kõikide kaupade maksumust. “Järgmise aasta kaheprotsendiline maksutõus hakkab kajastuma pea iga asja hinnas, mida oleme harjunud ostma või tarbima. Ainsad, kes selle pärast sideteenuste vaates muretsema ei pea, on meie täishinnaga hinnagarantiiga mobiilipakettide kasutajad, sest ka maksutõus ei pane meid klientidele antud lubadusest taganema,” ütles Argos.
Lugu algselt avaldatud digi.geenius.ee kodulehel Tele2 blogis SIIN.