Tele2 blogi

Kas SMS-idele võib hingekella lüüa?

5-6 minuti lugemine

Jälgides sõnumirakenduste Facebook Messenger, WhatsApp ja Snapchat populaarsust, oleks lihtne järeldada, et SMS-id pole enam moes ja surevad peagi välja. Argo Virkebau hinnangul on aga vara SMS-idele hingekella lüüa, sest tegelikkuses kasvab sõnumiliiklus tempokalt.

Hinnanguliselt saadetakse maailmas 8,3 triljonit sõnumit aastas. Virkebau sõnul on SMS-idest rääkides siiani kitsalt vaadeldud vaid tarbijate poolt, ent sõnumineerimine on inimeselt inimesele saadetavatest SMS-idest arenenud palju kaugemale. 

SMS-i uued kasutusvaldkonnad

„Inimeste omavaheline sõnumineerimine ei kao kuhugi, aga on viimastel aastatel tõepoolest osalt kolinud erinevatesse sõnumirakendustesse ja seda eriti Euroopas, kus SMS-ide saatmine on mõnevõrra kallim kui näiteks USA-s,“ tõdes Virkebau.

„Uueks suureks trendiks on telekomis aga A2P ehk Application-To-Person sõnumid, mida saadetakse rakendustelt inimestele. Sellesse kategooriasse kuuluvad laias laastus kõik sõnumid, mis pole saadetud tavaliselt SIM-kaardiga mobiiltelefonilt inimestevahelise suhtluse eesmärgil.“

- Argo Virkebau

Kus me selliseid SMS-e päriselus kohtame? „Kui sa oled uue konto loomisel või uue seadme kasutuselevõtmisel saanud Facebookilt, Apple’lt, Google’ilt või WhatsAppilt sõnumiga ühekordse koodi, et end identifitseerida ja kinnitada oma andmed, saanud mõnelt piletimüügikeskkonnalt SMS-iga lingi enda ostetud piletitele või lugenud oma telefonist SMS-teavitust, et sinu kaup on teele pandud, siis oled sa uut tüüpi sõnumitega kokku puutunud,“ ütles Virkebau.

texting

Kõige enam kohtab rakendustelt inimestele saadetavaid sõnumeid panganduses, reisimisel, lennunduses, jaemüügis ja tervishoius – need edastavad meile automaatselt infot lennuaegade muutumise, krediidisaldo ja selle täitumise, kauba hilinemise ja lähenevate arstiaegade kohta või tuletavad meelde ununenud parooli. Ka mobiil-ID kasutamisel inimese telefoniekraanile saadetud kontrollkood või Uberi teavitus, et takso on saabunud, on oma olemuselt A2P sõnumid.

Üha enam levib SMS-i teel klientidele info saatmine ka targa kodu süsteemide ja kohalike omavalitsuste pakutavate teenuste suunas. Samuti tekivad A2P sõnumitele aina uued kasutusvaldkonnad meditsiinis – näitena võib tuua võimaluse haiglates raviarstile koheselt SMS saata, kui haiglaravil viibiva patsiendi tervisenäitajad eluohtlikult pöörduvad, võimaldades haiget nii reaalajas jälgida.

A2P sõnumi eelised

„Sõnumite laiatarbekasutusest asutuste ja inimeste vahelises suhtluses võidab tavainimene mugavuses – tahame me ju kõik proaktiivselt ja operatiivselt saada meeldetuletusi, et meil on arsti- või autohoolduse aeg homme teatud kellaajal või et meie lend on edasi lükatud. Seda on mugav saada SMS-i teel, sest me ei taha sellise olulise info saamiseks tõmmata alla mingit spetsiaalset äppi või otsida arvutit,“ rääkis Tele2 tegevjuht.

Tema sõnul võidavad A2P SMS-ide kasutuselevõtust ka ettevõtted ja asutused, kes neid välja saadavad – tegu on odava ja üliefektiivse viisiga klientideni jõuda, kuna SMS-i loetavus tõuseb 90 protsendini ainuüksi minutite jooksul.

„Näiteks haiglad võiksid arstiaega SMS-iga meelde tuletades aastas säästa miljoneid eurosid kohale tulla unustanud patsientide vähendamise pealt, mille saaks investeerida arstide koolitamisse või rohkemate vastuvõtuaegade loomisse“

- Argo Virkebau

Mugavuse kõrval teise olulise A2P sõnumite aina laialdasema kasutuselevõtu eelisena nimetab Virkebau kõrgema turvataseme pakkumise võimalust seal, kus meil seda hädasti vaja on. „Pangad üle maailma kasutavad SMS-e, et saata klientidele ühekordseid salasõnu või identifitseerimiskoode, kinnitamaks oma tehingud internetipangas või tuvastamaks oma isik veebis oste tehes.

Selline kaheastmeline verifitseerimine on tänaseks finantsmaailmas eelistatuim turvameede ja kasvav trend,“ tõi Virkebau välja ning lisas, et mõned pangad suudavad saata kliendile krüpteeritud SMS-iga ka näiteks tema uued PIN-koodid või reaalajas sõnumi, kui tema pangakaardilt tehakse pettusekahtlusega tehinguid.

SMS-e saadetakse miljonites

A2P sõnumeid ei saadeta maailma mastaabis kümnetes ega sadades, vaid miljonites. „Näiteks USA-s juhtiva A2P lahendustega tegeleva Twilio suurimateks klientideks on Facebook, WhatsApp, Uber ja Airbnb – võite nende gigantide saadetavaid sõnumimahte ette kujutada,“ tõi Virkebau näite.

Tele2 teeb tema sõnul Eestis ainsana koostööd maailma suurima rahvusvahelise A2P sõnumite agregaatoriga Infobip. „Kui mõni suur pank, sotsiaalmeediakanal või korporatsioon soovib Tele2 tegevusriikides SMS-e välja saata, siis Infobip teeb seda läbi meie,“ ütles ta.

Tele2 Eesti võrgus on väljasaadetud SMS-ide hulk aastaga tõusnud 26 protsenti. „Kui veel aasta tagasi oli rakendustelt inimestele saadetud sõnumite osakaal alla 4 protsendi kõigist SMS-idest, siis praegu kõigub see 11-15 protsendi vahel ja ma näen potentsiaali, et järgmisel aastal on juba viiendik või veerand Tele2 võrgus välja saadetud sõnumitest rakendustelt inimestele läkitatud teavitused,“ prognoosis Virkebau.

A2P turg kasvab enim Aasias

„SMS võib tunduda aegunud tehnoloogiana, aga tegelikkuses mängib SMS täna võtmerolli kõige moodsamate tehnoloogiate omavahelises suhtluses. Analüütikute hinnangul on A2P maailmaturu väärtuseks 2018. aastaks 60 miljardit ja 2020. aastaks juba üle 70 miljardi dollari, seega ei kao SMS-id lähiajal kuhugi,“ on Tele2 juht veendunud.

Ka maailmas tuntud mobiilioperaatori Telefonica andmetel kasvas A2P turg 2014.-2015. aastal 22 protsenti ja jätkab kasvamist veel järgmise kümne aasta jooksul. Kõige suurem on A2P sõnumite osakaal turgudel, kus e-kommerts on väga kaugele arenenud – näiteks Indias, Hiinas, Lõuna-Koreas, Singapuris ja Malaisias.

„Eestis kasutavad A2P sõnumeid enim pangad, e-kaubandusega tegelevad ettevõtted ja pakiautomaatide teenuse pakkujad,“ ütles Virkebau.

Egle Merbach

07.11.2016