52151B6F-E1ED-4DCC-ADC0-86546BB76911 Created with sketchtool. 7F3D9EE3-ADF7-45C1-AB94-78A518DAACB5 Created with sketchtool.
83EB849E-4718-4C86-BE47-BE20EA3E028F Created with sketchtool.

Tele2 blogi

Nutimaailma teejuht – nõuanded, seadmete arvustused, võrdlused, nipid ja muud kuumad teemad!

Tele2 blogi

Millised küpsised sulle maitsevad?
Avaldatud:
Uuendatud:
Autor:


Kui sõbrad-tuttavad minult küsivad, millega ma tööl tegelen, vastan sageli naljaga, et mina olen see, kes teilt veebis küpsiste eelistusi küsib. Ma ise ei ole küll eriti suur küpsiste fänn, aga sellegipoolest on veebiküpsised minu töös vajalikud - nendeta lihtsalt ei saa.

Küpsised on väikesemahulised tekstifailid, mis salvestatakse veebilehti külastades veebilehitsejasse (näiteks Chrome, Firefox, Explorer, Safari). Küpsiseid saab liigitada erinevatesse kategooriatesse eluea, kuuluvuse või kasutusviisi järgi. Näiteks võib küpsiste eluiga olla üks sessioon või ka aasta. Küpsised võivad olla veebilehe omaniku või kolmandate osapoolte omad (reklaami eesmärgil). Ühed küpsised tagavad veebilehe elementaarse funktsioneerimise, teised jätavad meelde kasutaja eelistused (nt keele), kolmandad koguvad statistikat ning neljandad aitavad reklaame kuvada.

Mis juhtub kui veebilehel küpsistega nõustuda?

Õigesti seadistatud veebilehelt tohib kasutajaandmeid koguda vaid vastava nõusoleku olemasolul. Milliseid kasutajaandmeid me aga Tele2s kogume ja kasutame? Näiteks see, et analüüsime meie veebilehe külastajate käitumist ei tähenda, et vaatame, kuidas Kati või Mati Harjumaalt seal ringi surfab. Kati või Mati Harjumaalt on analüütika vaates „küpsis“ ehk nende isik jääb anonüümseks. Kui Kati või Mati vahetab seadet või brauserit, siis temast saab teine küpsis ja me ei vii veebilehe külastaja klikke kunagi konkreetse isikuga kokku.

Minu kui analüütiku jaoks ei ole seega oluline üksik veebilehe külastaja, vaid see, kuidas üldisemalt veebilehel käitutakse. Näiteks, milliseid tooteid kõige enam vaadatakse? Milliseid filtreid e-poes kõige enam kasutatakse? Millistel lehtedel enamik külastajaid Tele2 veebis maanduvad ja mis on nende poolt kõige esimene või hoopis viimane külastatud leht? Kuidas külastajad lehtede vahel liiguvad ja kui kaugele skrollivad ning mida otsingu kaudu kõige enam leida püütakse? Samuti huvitab mind millises ostu vormistamise etapis on kõige enam probleeme ja palju muud.

Selliste andmete olemasolu on vajalik kõigile ettevõtetele, et muuta veebileht paremaks, mugavamaks ja arusaadavamaks. Küpsiste abil kogutud andmete järgi saab analüüsida, kuidas külastajad päriselt veebilehtedel surfavad ja kus on peamised murekohad, mille võiks parema kasutuskogemuse pakkumiseks korda teha. Tele2 küpsiste osas võin kinnitada, et mitte kunagi ei analüüsi me üksiku inimese käitumist ega kogu personaalseid andmeid veebistatistika (Google Analytics) jaoks.

Mida põnevat veebianalüütikast veel teada saab?

Tele2s oleme veebianalüütika tulemusena näiteks avastanud, et meie e-poe külastajad said ostukorvis seoses laoseisuga veateateid. Tekkis küsimus, kuidas said nad ostukorvi panna tooteid, mille laoseis oli tegelikult null? Tegemist oli tehnilise probleemiga, mille avastasime just veebianalüütika andmetest.

Lisaks on meil olnud juhus kui märkasime, et meie kliendid püüdsid e-poes paketti vahetada, kuigi seda saab teha hoopis iseteeninduses. Saime andmetest teada, kuidas nad erinevate Tele2 veebilehtede vahel liikusid ja selle põhjal vaadata, mis oli külastajate tegelik teekond, et seda veelgi mugavamaks ning arusaadavamaks muuta. Tänu veebianalüütikale oleme meie veebilehtede külastajate käitumismustreid paremini tundma õppinud ja selle tulemusena ellu viinud muudatused, et vajalik info oleks paremini nähtav.

Pea igal veebilehel on kasutajal võimalik jätta tagasisidet ja nii ka Tele2 omal. Seda analüüsides saame teada muu hulgas ka seda, mida ainult statistikast välja ei loe. Näiteks, mis on kasutaja ootused, soovid ja murekohad. Näiteks saime tagasisidet, et mitmed mobiiliga kasutajad ei leia iseteeninduses välja logimise nuppu üles. Oleme järjepidevalt lisanud või parandanud informatsiooni, mille kohta kasutajatel on tekkinud küsimusi.

Küpsiste abil veebianalüütikaks kogutud andmeteta ei teaks me, mida peaksime veebis parandama ja mida juurde arendama, et kasutuskogemus oleks veelgi parem. Samuti ei oleks meil aimugi, kuidas Tele2 veebi päriselt kasutatakse ja me ei oskaks eespool välja toodud näidetele tähelepanugi pöörata ega neid lahendada. Veebianalüütika andmeteta toimetaksime justkui pimesi, aga meie soov on pakkuda kasutajatele parimat kogemust.

Veebianalüütik Mari-Liis Huul.

Autor
 Tele2
Tele2
Tele2
See artikkel on valmis küpsetatud suure hoole ja armastusega tele2laste või meie koostööpartnerite poolt. Loodame, et said väärt infot!