5 nippi, kuidas vabaneda nutiorjusest

4-5 minuti lugemine

Telefoni minimalistlik pealispind varjab enda all äppide tüütuid teateid, märguandeid robotitelt ning ikoone, mida Su sõrmed ei plaaninud kunagi puudutada. Kas Sinu suhe selle heliseva ja vilkuva kaunitari või mehiselt muskulaarse ebajumalaga on elavam kui inimestega enda ümber? Kas ka Sina oled oma telefonist lootusetult sõltuvuses?

nutisõltuvus

Kuna mitmed meie seast vaevlevad igapäevaselt nutiorjuse käes, koondasime 5 parimat soovitust, kuidas natukengi seda sõltuvust leevendada:

Mitte segada!

Tunnistagem tõsiasja: telefon on loodud meie tähelepanu kõrvale juhtima. Seega, kui soovid süvenemist nõudva ülesandega tegeleda või tahad natukeseks igapäevaselt oravarattalt maha astuda, aktiveeri funktsioon „Mitte segada“.

Kui see on aktiveeritud, heliseb telefon vaid siis kui kõne tuleb Sinu poolt kindlaks määratud kontaktilt. Teistest kõnedest aparaat keeldub ning sõnumi või muude teavituste helid vaigistatakse. Abiks on ka see, kui annad oma telefoni lõunale mineva töökaaslase kätte või kodus olles viid selle ära teise tuppa, helin maas.

Märguanded maha!

Meie peas olev automaatpiloot sunnib meid pidevalt kõigega kursis olema. Arusaadavalt on OK saada teavitusi töökirja saabumise kohta ning ka päris inimeste poolt edastatud sõnumid on igati oodatud. Ülejäänu keera maha. Sellisel juhul saad kindel olla, et kui Su telefon väriseb, teeb ta seda põhjusega, mis Sulle ka tegelikult mingit väärtust loob.

Ei ole vaja teavitusi, kui keegi laikis Facebook’is Su nädala tagust postitust, mis tänaseks on oma päevakajalisuse kaotanud. Või reageerida igale kohtinguäpi teavitusele, mis püüab Sinu tähelepanu võita, et Sind oma virtuaalmaailma meelitada.

Hoia avaekraanil ainult oluline

Mõtle läbi, millised rakendused on Sulle päriselt olulised. Olulised, et korraldada tööasju, hoida meeles päevasündmusi, jõuda õigel ajal õigesse kohta. Facebook ja Instragram ei ole eluliselt olulised rakendused, samuti mitte Shazam või mõni mäng.

Oma persoonibrändiga erinevates sotsiaalmeediates tegelemine on igati vajalik, kuid seda ei pea tegema igapäevaselt ja jooksu pealt. Olulisuse künnise võiks saavutada rakendused nagu kalender, Trello, seaded, helistamine ja võib-olla ka postkast.

Kuna lugemine on kõikide teadmiste alus ja Warren Buffeti sõnul võivad kõik lugeda 500 lk päevas, kuid enamus seda lihtsalt ei tee, siis on täiesti mõeldav avaekraanil hoida äppe, mis toetavad põnevat lugemist igal vabal hetkel (Goodreads, Medium vms). Kõik muu korista avaekraanilt ära.

Nutikad loovad järgmistele ekraanidele erinevaid katalooge ja kaustu, et rakendustele ligipääsemine oleks natukenegi ebamugavam ja takistaks pidevalt neile klikkimast.

Ole kohal

Kindlasti oled kuulnud sõna mindfulness, eesti keeles kui teadvelolek. See on võime olla aktiivselt kohal just seal ja sel hetkel, kus me oleme. Kui Sind on aegade algusest peale treenitud rööprähklema, siis tormad kuuesajaga igast päevast ja olukorrast järgmisesse.

Muuhulgas tunned vastupandamatud soovi iga minut kontrollida oma e-maili, Facebooki seina või Instagrami laetud uut pildimaterjali. Hea on kui selle kõige kõrvalt jõuab ka olulisele tähelepanu pöörata – autosõit, tööülesanded, kliendid, treening, laps, elukaaslane. Seepärast, kui kasutad oma telefoni, lase sel aidata Sinu teadvelolekut suurendada:

  • Iga kord kui telefoni kätte võtad, on see võimalus väike teadveloleku harjutus läbi teha. Nt enne kui kõnele vastad või ise kellelegi helistad, hinga 3x sügavalt sisse-välja.
  • Tõenäoliselt on Sul aktiveeritud ekraaniparool. See võiks olla midagi, mis meenutab sind teadlikult hingama alati kui seda sisestama pead.
  • Pane taustapildiks rannamiljöö või looduspilt või midagi, mida vaadates meenub sulle, et Sina ise oled kõige olulisem. See sunnib Sind lõõgastusminutit võtma.

Lõõgastu

Lõõgastu pärast tegusat päeva joogaga või mediteeri. Sinu telefon tuleb sulle siin appi. Äpipoed on täis imelisi rakendusi, mis aitavad Sul põgeneda maagilisse rahu maailma. Otsingusõnad „yoga“ ja „meditation“ on Sinu parimad sõbrad. Üks popimaid variante on Headspace’i äpp (iOS, Android).

Võid kasutada muidugi ka YouTube’i, sisestades otsingusõna „jooga eesti keeles“ ning Sinu ees avanevad erinevad joogavideod – hommiku jooga, detox jooga, Kundalini jooga, õhtune venitus jne. Arvesta kui palju Sul on aega või milline video Sind inspireerib ning lase oma vaim puhkusele. Otsi „juhendatud meditatsioon“ ja leia just Sind kõnetav sessioon – külluse loomine, tuleviku mina, lase vabaks, tänulikkuse meditatsioon jne.

Boonus! 

Lisaks viskame veel ühe soovituse. Kui järgmine kord nurgapoodi jalutad või tööl lõunale lähed, jäta telefon maha. Naudi seda aega olla mitte-kättesaadav ja vaba. See mõte tundub meie tehnoloogia orjuse ajastul nii radikaalne, kuid pane ennast proovile ja esita väljakutse ka kaaslasele, kellega lõunatama lähed, et temagi oma seadme, mis tagab olen-alati-kättesaadav staatuse, maha jätaks.

E-mailid ei lähe kuhugi, Facebook on endiselt seal kui tagasi jõuad. Ja kui nüüd jäigi postitamata üks pilt Sinu tänasest lõunasöögist – ehk nautisitegi mõnusamat vestust ning saite üksteise kohta teada midagi, mida enne ei teadnud. 

Kristiina Tubalkain

09.06.2019