Tele2 blogi

Ära saa halli turu telefonidega tünga!

2 minuti lugemine

Sagenenud on juhtumid, kus inimesed satuvad uut nutitelefoni soetades pahaaimamatult mudelite otsa, mis pole pärit ametlikelt maaletoojatelt ning töötavad seetõttu puudulikult.

Inimestel tuleks olla ettevaatlik nutitelefoni soetamisel elektroonikapoodidest, juhuslikest e-poodidest või välismaalt, sest sel juhul ei saa olla 100% kindel, et ostetud telefon on toodetud Baltimaade regiooni jaoks.

800mhz

Hind võib sageli tunduda soodsam kui oma mobiilioperaatori juures, aga telefonil võivad puududa Eesti võrkude jaoks vajalikud sagedused ja funktsioonid. Kui siiski telefoni mõnest sellisest müügikohast soetada, siis tasub olla teadlik, et ost toimub põhimõtteliselt omal vastutusel ning tuleb ise veenduda, kas vajalikud funktsioonid ja sageduste tugi on olemas.

Kõige värskem näide möödapanekust on sel suvel ka meediasse jõudnud juhtum, kus klient ostis Euronics’ist seadme Coolpad Max, millel esines oluline puudus – kuna see polnud mõeldud kasutamiseks Euroopa turul, ei toetanud see sagedust 800 MHz, mis on Eesti mobiilsides nii-öelda kandev kiht ehk vundament.  

Kui aga vundament on puudu, on ka terve kasutajakogemus äärmiselt puudulik. Sellise seadme omanik saab telefoni kasutada paiguti linnas, aga siselevi on väga lünklik ja maapiirkondades saab kasutaja „nautida“ suuri leviauke kõigi Eesti mobiilioperaatorite võrkudes.

Eriti tähelepanelik tuleks olla Hiina telefonide suhtes (nt Meizu, mida müüb Hansapost), kuna paljudel puudub 800 MHz sageduse tugi.

Mured aga sellega veel ei lõppe. Komistada võib ka seadme järelhoolduse puudumise (nt Samsungi Galaxy Care) või kohalike teenuste toe puudulikkuse otsa – näiteks ei pruugi telefonis töötada mobiil-ID. Ka pretensioonidega on keerulised lood. Euroopa Liidust ostetud telefonil on küll garantii ning seadme saab vajadusel hooldusesse viia, aga kui telefon tunnistatakse praagiks, siis võib klient telefonist ilma jääda ja uue seadme saada vaid sealt, kust ta telefoni soetas.

Seega tuleb täieliku meelerahu saamiseks telefon soetada ametliku maaletooja või edasimüüja käest, mida üldjuhul kõik Eesti mobiilioperaatorid enda pakutavate seadmetega ka on.

Viimasena asjana tuleb meeles pidada, et ka eraisikult ostetud telefonidega esineb palju ebameeldivaid juhtumeid. Kõige tavalisem stsenaarium on, et tehing toimub käest kätte ja ostetakse kasutamata telefon pakendis. Nädala möödudes pöördub inimene mobiilioperaatori esindusse, sest telefon ei tööta – tuleb välja, et eraisikult soetatud telefon on varastatud ja musta nimekirja kantud.

Samuti ei kehti eraisikult ostetud seadmele üldjuhul tarbijakaitseseadusest tulenevad õigused pöörduda vaidluste lahendamiseks tarbijakaebuste komisjoni.

Kristjan Seema

15.01.2017