Tele2 blogi
Nutimaailma teejuht – nõuanded, seadmete arvustused, võrdlused, nipid ja muud kuumad teemad!
Tele2 blogi
Vaimse tervise teemadest on aastatega rohkem rääkima hakatud, mis on igati kiiduväärt, sest see toetab inimeste püüdlust leida tasakaal oma erinevate rollide vahel. Kas inimesed selle tulemusena ka end oma juhtidele rohkem avavad, on aga küsitav. Siiski ollakse tänu kõrgemale teadlikkusele altimad abi otsima ja aktsepteerima, kirjutab Tele2 ärikliendi üksuse juht Jürgen Jalakas
Inimestevahelise suhtluse olulisteks alustaladeks on usaldus ja avatus. Samad väärtused kanduvad üle ka tiimides toimivate dünaamikate loomisele, oma töötajate hoidmisele ja nende potentsiaali toetamisele. Sõnades tundub kõik lihtne, aga see eeldab erinevate natuuride mõistmist, tähelepanelikkust, head kommunikatsiooni – ennekõike AEGA! Ressurssi, mida meil kõigil on vaid piiratud kogus. Kuidas siis ikkagi panustada piisavalt aega oma inimestesse?
Ühine aeg kasvatab usaldust
Isegi kogenud juhina võib olla raske jooksult haarata kolleegide mõtteid ja muresid, sest sageli on inimesed tegelikkuse varjamises väga head. Olukorra teeb keerukamaks hübriidtöö ja kohtumised ekraani vahendusel. Selleks, et oma inimesi mõista ja osata õigesti reageerida, peaks juht oma tiimiliikmetega tagama järjepidevad üks-ühele vestlused. Aja võtmisest olulisemgi on selle oskuslik juhtimine: kohtumistel peab jääma aega vaikuse tekkimiseks, mis annab inimesele ruumi end päriselt avada.
Kõige suurem viga, mida juhid sellistes olukordades teevad, on see, et nad ei ole päriselt kohal. Oleme harjunud tegema mitmeid asju korraga, kuid 1:1 vestlus on see üks kohtumine, kus tuleks arvuti kinni panna ja kõnesid eirata. Lisaks võimalusele õppida tundma oma inimesi ja nende muresid, annab juht selle kohtumisega selge signaali, et väärtustab oma tiimi. Päriselt kohal olemine nõuab tugevat distsipliini, mis on osalt loomupärane, aga ka ajas õpitav. Juhi oskus oma töötajatele tähelepanu pöörata ja neid toetada, on samuti üks oluline aspekt, mis inimesi tööandja juures pikemalt hoiab.
Kill the monster while it´s small
Juhtide õlule langeb suur vastutus. Mingitel hetkedel ongi vaja tavapärasest rohkem endast tööle anda ja karjäärile pühenduda, aga see pingutus tuleb teadlikult kompenseerida, vastasel korral hakkab veerema pall, mida hiljem on palju keerulisem kinni püüda. Tehnikaid selleks on mitmeid, aga endale peab tekitama oskuse ja harjumuse hoida tegemistel silm peal, et end ühes suunas rabeledes läbi ei põleks. Elu võib jagada nelja suurde kategooriasse: pere, karjäär, sõbrad ja enda heaolu. Nende nelja variandi vahel balansi hoidmine aitab pikas perspektiivis suuremad katastroofid ära hoida.
Sama oluline on juhina enda kõrvale leida inimesed, kellele toetuda, et oma muresid ventileerida ja tööprobleeme sparrida. Ma võin ennast õnnelikuks pidada, sest minu elus on juba aastaid olnud kaks olulist mentorit. Samas pole need inimesed juhuslikult minu ellu sattunud, vaid olnud teadlik valik ja pingutus, et selline turvavõrgustik luua. Loomulikult on ka pere ja sõbrad oluline tugi, aga nende õlgadele töömurede laadimine pole edasiviiv.
Teadlikkus tähendab oskust märgata
Tele2-s pööratakse vaimse tervise toetamisele ja selle osas teadlikkuse tõstmisele väga palju tähelepanu, mis pole kaugeltki nii kõigis ettevõtetes. Näiteks läbivad meie juhid spetsiaalse arenguprogrammi, mille üks moodul on vaimsele tervisele ja inimeste hoidmisele pühendatud. Lisaks on meil majas coachid, infotunnid, võimalus pöörduda MinuDoc virtuaalkliinikusse ja saada kindlas mahus tasuta psühholoogilist nõustamist. Mõistagi on tänapäeval väga palju häid materjale, mille toel end iseseisvalt psühhoharida – ka need oleme oma inimestele lähemale toonud.
Juhina on kindlasti oluline kogu info ja teadmised vastu võtta, aga seejuures on vajalik tajuda ka piire. Iga spetsialist peab tegelema oma valdkonnaga. Enamusel juhtidest pole pädevust inimese vaimse tervise üle otsustamiseks, kaugeltki ravi määramiseks. Juht vajab teadmisi, kogemusi ja sotsiaalset tunnetust, et märgata tegureid, mis viitavad, et töötaja tuleb vajaliku abini suunata ning siis tuleb seda ka usaldusväärses suhtluses teha.
Artikkel avaldati esmalt Äripäevas.