Kõik, mis pead teadma telefoni garantii ja kindlustuse kohta

8 minuti lugemine

Pea kõik seadmete tootjad ja edasimüüjad pakuvad oma kaupadele garantiid. Lisaks pakutakse tihti ka seadmekindlustust. Mis Sa nende kohta teadma pead?

Esiteks: mis on nende erinevus?

Garantii katab kõik probleemid, vead ja defektid, mille põhjuseks on tootjapoolne viga. Ehk mure on põhjustatud toote, mitte kasutaja / kliendi poolt. Nagu ikka, mõningate eranditega.

Näiteks lubab CAT enda põrutuskindlatel telefonidel katkise ekraani täiesti tasuta ära vahetada, juhul kui see läks katki, kukkudes vähem kui 1,8 meetri kõrguselt. Telefonil ei tohi olla raskeid füüsilisi vigastusi, mis viitaksid kõrgemalt kukkumisele või enne kukkumist nõrgenenud raamile.

katkine telefon

Samas näiteks Apple reklaamib, et nende telefonid on veekindlad, kuigi garantii tingimustes on kirjas, et niiskuskahjustusega seade ei kuulu garantii korras parandamisele.

Seadmekindlustus katab õnnetused, mis juhtuvad kliendiga, kes on vastava kindlustuse mõistagi soetanud. Sealhulgas murdvargus või röövimine, mis ei ole tingitud hooletusest, vaid kasutati füüsilist jõudu. Näiteks kui jalutad tänaval ja varas sikutab Sinu käest telefoni ära ning paneb jooksu. Samas, kui panid telefoni näiteks kohvikus laadima, läksid ise vetsu ja tagasitulles oli see kadunud, siis on tuuga: õnnetus juhtus Sinu hooletuse tõttu ja kindlustus seda ei kata. 

Seega tasub alati kindlustust sõlmides põhjalikult tingimustega tutvuda, kuna seal on kirjas kõik nüansid, mille puhul kindlustus kehtib ja millal mitte. Veidi tüütu töö, aga see võib Sind päästa hilisemast paanikast ja aitab sõlmida õige partneriga lepingu.

Kui kindlustus erineb sõltuvalt pakkujast, siis garantii on tootjast sõltumata üpris stabiilne: tootjad ei paranda garantii korras enda toodet, kui mureks on vee- või füüsiline kahjustus. Just nende juhtumite puhul aitab Sind tavaliselt kindlustus. Tele2s saad seadmekindlustuse sõlmida telefoni ostmise ajal või kuni 14 päeva jooksul pärast ostu tegemist. Pane tähele, et pärast seadmekindlustuse remonti tootjapoolne garantii jätkub.

Teiseks: mõned näited

#1. Ats higistas telefoni katki.

Ats puhkas Türgis ja pani telefoni enda rinnataskusse. Õues oli ääretult palav ilm, mistõttu särk sai märjaks ja telefon niiskuskahjustuse. Sellisel juhul päästab Atsi kindlustus, sest tegu oli kokkusattumusega, mida klient poleks saanud ära hoida. Lisaks oli tema seadmekindlustus tehtud Tele2s, mis pakub IFi kaudu ülemaailmset kindlustust.

#2. Kirilli telefon lendas liiva sisse.

Kirill sõitis rattaga ranna ääres, ühes käes üheksa kuud tagasi 799 € eest ostetud Samsung Galaxy S10. Kirill pillas telefoni kogemata liiva sisse. Poiss pani pidurid blokki ja ruttas telefoni otsima. Ebaõnnestunult. Telefon oli liiva alla peitunud.

Sellisel juhul sai ühest küljest kliendi telefon viga, samas ei suutnud ta seda ka enam leida. Tulemusena hüvitas kindlustus Kirillile 80% tema telefoni jääkväärtusest, milleks oli 639,2 € (80%*799=639,2 €) ning poiss tasus kindlustusele kahekordse omavastutustasu 2x95=180 €. Kahekordne omavastutustasu kehtib juhtudel, kui klient ei too kindlustusobjekti esindusse. See tingimus kehtib ka murdvarguse, telefoni uppumise jt õnnetuste korral, kui telefon läheb kaotsi.

#3. Jelena tütre telefon jäi auto alla.

Jelena tütar hakkas autosse minema, komistas ja pillas oma telefoni maha. Täpselt samal hetkel tagurdas ema autot garaažist välja ja kõikide taevamärkide koondumise tulemusena jäi tütre telefon auto ratta alla. Telefon läks mõistagi katki.

Sellises olukorras ei saa süüdistada ei ema ega tütart. Juhtus õnnetus ja kindlustus katab telefoni jääkväärtuse. 

Kuidas käib kahju arvutamine?

katkine telefon

Alates 2019. aasta märtsi algusest soetatud seadmete puhul, kasutatakse kahju arvutamisel telefoni algset ostuhinda. Seega kui ostsid telefoni kampaaniahinnaga ja õnnetuse hetkel oli telefoni hind taas tõusnud, siis arvestab kindlustus ikkagi ainult telefoni ostuhinda. Kui õnnetus juhtub esimese 6 kuu jooksul, siis korvab kindlustus 100% telefoni ostuhinnast.

Kui Sa soetasid telefoni enne 2019. aasta märtsi algust, siis on tingimused natuke teised. Nimelt võetakse siis õnnetuse registreerimisel arvesse telefoni antud hetke müügihinda. Seega kui õnnetus juhtub esimese 6 kuu jooksul ja selle aja jooksul on telefoni hind langenud, siis kindlustuse poolt korvatud 100% on väiksem kui Sa telefoni eest tegelikult maksid.

Kindlustusobjekti ostuhind Kindlustusmakse kuus Oma-vastutus Seadme jääkväärtus kindlustusjuhtumi hetkel ja kindlustusobjekti vanus kuudes
      kuni 6 kuud (k.a.) kuni 12 kuud (k.a.) kuni 18 kuud (k.a.) kuni 24 kuud (k.a.)
75 € - 200 € 2,19 € 25 € 100% 80% 60% 40%
201 € - 400 € 3,99 € 40 € 100% 80% 60% 40%
401 € - 600 € 5,69 € 65 € 100% 80% 60% 40%
601 € - 1000 € 9,19 € 95 € 100% 80% 60% 40%
1001 € - 1700 € 11,99 € 150 € 100% 80% 60% 40%

Aga kodukindlustus?

Tavaliselt on kõikidel koduomanikel sõlmitud kodukindlustusleping. Kodulaenu puhul on see lausa kohustuslik. Kodukindlustuse pakkujaid on palju ja mitmed neist pakuvad kindlustust, mis katab nii kodus olevaid esemeid kui ka omanikuga kaasas olevaid asju. Olgu siis selleks telefon, kaamera, käekell või midagi muud.

See võib tunduda ühest küljest väga ahvatlev viis ühe löögiga mitu kärbest tappa, samas tasub alati tutvuda iga konkreetse pakkuja lepingutingimustega, et hiljem üllatusi ei oleks.

Kodukindlustuse puhul peab õnnetuse tagajärel „haiget saanud“ telefoni remondi eest tasuma omavastutuse. Omavastutus on iga kindlustuse pakkuja lõikes erinev. Pane tähele, et kodukindlustus katab telefoniga seotud õnnetuse enamjaolt vaid üks kord aastas. Tele2 seadmekindlustuse puhul on omavastutus 25-150 eurot, sõltuvalt seadme väärtusest ja ühe telefoniga juhtunud õnnetusi kompenseeritakse kuni kolm korda.

Mida teha, kui telefoniga juhtub õnnetus?

Esiteks, paanikaks pole põhjust. „Rahu, ainult rahu!“ ütles Karlsson. Tegu on kõigest telefoniga. Võta kaasa telefon, laadija ja ostudokument ning suundu lähimasse Tele2 esindusse. Kirjelda, mis telefoniga juhtus. Võimalusi on mitmeid.

tele2 esindus

#1. Telefon ei kukkunud ja veekahjustusi pole.

Kirjelda teenindajale oma sõnadega, mis telefoniga juhtus ja mine tea, äkki saab probleemi sealsamas lahendada. Kui ei, saadab teenindaja Sinu telefoni ekspertiisi. Seal läheb telefoni parandamisega keskmiselt kaks nädalat, olenevalt kui kiiresti sujub transport, kui suur on remonditöökoja tööde maht, kas on piisavalt varuosi jne. Kindlasti uuri Tele2 klienditeenindajalt ka asendustelefonide kohta.

#2. Telefon kukkus või sai veekahjustuse.

Siin on kaks võimalust: Sul on olemas seadmekindlustus ja pole hullu või Sul kindlustust pole.

Esimesel juhul too telefon esindusse, kirjelda õnnetust nii detailselt kui võimalik ja lase teenindajal telefon ekspertiisi saata. Seejärel teeb remondifirma Tele2le hinnapakkumise, et telefon korda teha. Tele2 analüüsib õnnetusjuhtumit, kahjude suurust ja remontimise maksumust. Juhul kui telefoni remontimine on soodsam kui telefoni maksumuse hüvitamine, siis parandatakse telefon ära ja klient tasub Tele2le omavastutussumma. Kui telefoni remont osutub hüvitisest kallimaks, siis klient ostab uue telefoni hüvitise väärtuses. Vana telefon läheb Ifile utiliseerimiseks.

Kindlustust pole? Siis saad pärast telefoni ekspertiisi saatmist remondifirmalt kõne koos hinnapakkumisega. Kui parandamisega nõus ei ole, siis tuleb Sul ekspertiisi eest tasuda 15 eurot. Juhul kui telefoni ostust on möödunud vähem kui 6 kuud, maksab ekspertiisi eest Tele2.

Kaua kindlustus ja garantii kehtivad?

Garantii määrab nii tootja kui ka edasimüüja ning see on vabatahtlik. Garantii kehtivusest tuleb tutvuda tootja või edasimüüja tingimustes. Seadusest tulenevalt kliendil on õigus esitada pretensiooni kuni kahe aasta jooksul peale seadme ostmist.

Oluline on, et klient pöörduks hiljemalt kahe kuu jooksul peale vea avastamist ja sealjuures lõpetaks katkise toote kasutamise koheselt. Pane tähele, et pretensiooni esitamise õigus kehtib ainult eraklientidele ja ei laene äriklientidele, kes peavad leppima tootja või edasimüüja poolse garantiiga.

Seadmekindlustus tehakse samuti kaheks aastaks, aga kliendil on õigus igal hetkel lepingust loobuda. Põhjus lihtne: lepingu „tellija“ on klient ja tema maksab selle eest.

Isiklikult ostsin aasta tagasi Tele2st telefoni koos seadmekindlustusega ja saan öelda ainult üht: ma ei muretse telefoni pärast. Isegi kui midagi peaks temaga juhtuma, maksan mina ainult omavastutuse ja telefon tehakse korda. Südamerahu garanteeritud.

Jana Werle

23.01.2020