Kuidas spämmist lõbus meelelahutus teha

2-3 minuti lugemine

Ma sain e-kirja Rwanda politseilt. “Lugupeetud härra Raud,” seisis selles igati seaduspärasena mõjuvas läkituses. “3. detsembri pärastlõunal arreteerisid meie agendid Kigali lennujaamas Adofo Onwuatuegwu nimelise mehe Teile kuuluva 3 miljonit dollariga.

Operatsioon oli keeruline ja üks meie agent sai tulevahetuse käigus haavata, kuid meil õnnestus Teie raha päästa. Palun saatke oma krediitkaardi number, aegumiskuupäev ning CVV kood, et saaksime Teie kolm miljonit koheselt üle kanda.”

Spämm on räigelt tüütu. Mis sest, et näiteks Gmail on rämpsu sorteerimisel hämmastavalt võimekaks muutunud ning Rwanda politsei kirjad maanduvad reeglina seal, kus on nende koht: prügikastis. Kuid mida nutikamaks Google kasvab, seda kavalamaks õpivad spämmimeistrid. Nii tuleb mul tänini paar korda päevas kõikvõimaliku pahna kustutamisega vaevelda.

spamm

Piirduks asi Aafrikast saabuva korrespondentsiga, mis on vähemalt naljakas. Aga ei - ka tuhanded Eesti ettevõtjad usuvad, et kindlaim viis ekskavaator või raamatupidamise kursus inimestele pähe määrida on neile vastavasisuline e-kiri saata. Ega lõplikku pääsu rämpspostist pole, kuid õnneks on äppe, mis nende saamise veidigi meelelahutuslikumaks muudavad.

Uus-Meremaa firma Netsafe on programmeerinud chatboti (ehk vestlusroboti), mis spämmijaga dialoogi astub ja tema aega kulutab. Sul tuleb saabunud spämm vastavale emaili aadressile edastada (me@rescam.org) ning Re:scam nimeline bot saadab sellele automaatselt vastuse. Kui ei enamat, saab spämmer sedakaudu ehk aru, milline idioot ta tundmatutele inimestele e-mailitsi raskeveokeid müües on.

Järgnev on vaid üks näide vestlusest, mille Re:scam spämmeriga peab, kui ma botile rämpskirja suvalise petukirja.

Re:scam: “Kas see e-mail oli ikka mulle mõeldud? Näeb jube ametlik välja ja kuna ma pole kunagi nii suurt raha oma elus näinud, siis ma tahan enne ülearu elevile minemist veenduda, et see olen ikka mina, kellele Te oma kirja tahtsite saata. Suur tänu!”

Spämmija: “Tere päevast! Suur tänu meiega kontakteerumast. Soovin käesolevaga kinnitada, et just Teie olete antud kaasuses kasusaaja. Saatke palun esimesel võimalusel oma krediitkaardi detailid ja vahendid kantakse Teile üle kõige kiiremas korras.”

Re:scam: “Aitäh vastuse eest! Ma saadan Teile hea meelega oma andmed, aga olen tsipa mures, et äkki saadan ma need kogemata kellelegi, keda ma ei usalda. Kas Te võiksite saata mulle palun oma e-maili aadressi, et ma võiksin selle pähe õppida?”

Spämmija: “Palun saatke oma andmed sellele emailile vastates. Kanname vahendid seejärel Teile üle.”

Re:scam: “Aa, muidugi, see tundub loogiline! Kui kiiresti ma oma raha kätte saan? Pull on selles, et ma olen Rahvusraamatukogule tagastamata raamatute eest veits võlgu ja ma tahan oma kohustuse likvideerida, enne kui nad mu kohtusse kaebavad.”

Spämmija: “Ülekanne saabub viie tööpäeva jooksul. Ilma Teie andmeteta ei saa me ülekannet teha, saatke palun oma andmed esimesel võimalusel.”

Re:scam: “Kõlab hästi! Kas Te mõtlete viis teie tööpäeva või viis minu tööpäeva? Mis ajavööndis Te asute?”

Spämmija: “Palun saatke oma andmed või me ei saa Teile ülekannet teha.”

Re:scam: “Ma saan ju aru küll, miks sellega nii kiire on. Aeg on raha, nagu öeldakse. Huvitav, kas see teeb sularaha automaatidest ajamsinad? Lihtsalt üks mõte, mis mul pähe kargas. Mis andmeid Te minult vajate?”

Spämmija: “Tundub, et Te ei ole oma rahast huvitatud. Teen ettepanku protsess lõpetada.”

Re:scam: “Oot, kas Te ei saanud mu eelmist e-maili kätte või? Mitte päris eelmist, ma mõtlen seda, mille ma saatsin vastuseks Teie e-mailile, kus Te vastasite emailile, mille ma olin varem saatnud. Ma olen kindel, et ma kirjutasin selle valmis, aga ei mäleta enam, kas ma saatsin ta ära või mitte. Palun andke teada!”

Re:scam suhtleb spämmijatega esiotsa küll vaid inglise keeles, aga ehk õpib ta peagi ka eesti keele ära. Küll oleks vahva, kui ta Taxify Anna või mõne teise kohaliku staar-spämmiaga juttu ajaks!

Mihkel Raud

06.03.2018