
UUDISED
Ole kursis sellega, mis Tele2s toimub. Loe kõige värskemaid uudiseid!

Eakad on digikeskkonnas haavatavad nii küberpettuste kui ka tehnoloogiliste muudatuste tõttu. Vananenud seadmed ja sobimatud paketid võivad tähendada tarbetuid kulutusi, samas kui petuskeemid suurendavad turvariske. Tele2 kutsub üles pöörama suuremat tähelepanu eakate digiturvalisusele ja teenusekasutusele.
Mobiilioperaatorid on sulgemas oma 3G võrke, mis tähendab, et ainult 3G võrgus toimivad seadmed, näiteks netipulgad või ruuterid, varsti enam ei toimi. Kuna selliseid seadmeid kasutavad sageli just vanemaealised, kutsub Tele2 inimesi üles kontrollima oma eakamate sugulaste seadmete vastavust tänapäevasele tehnoloogiale. “Oluline on veenduda, et telefonidel on VoLTE ehk 4G kõnede tugi. Kõned jäävad toimima ka 2G võrgus, aga need on kasutuskogemuse mõttes selgelt eelmise sajandi hõnguga,“ kommenteeris Tele2 erakliendi teenuste juht Kristel Lepik.
Lisaks ei ole pettuste arv langemas ja kelmid on üha kavalamaks muutunud. “Kuna nooremad inimesed tarbivad meediat üldjuhul aktiivsemalt ja on internetis levivate ohtudega paremini kursis, siis peaksime ühiselt pingutama, et ka vanemad elanikud oleksid hoitud,” ütles ta.
Näiteks levivad erinevate mobiilioperaatorite ja ka pankade nimel petukirjad, mis on väga sarnased ametlikele teavitustele. Samuti on tõusmas trend, kus kurjategijad kasutavad veebiküsitlusi, et koguda tulevaste ohvrite andmeid ja jätkuvalt tehakse erinevaid petukõnesid, kus kasutatakse üha uusi ettekäändeid ja legende, et ohvrit õnge saada. “Kui näete uudistes, et levimas on uus petuskeem, siis palun teavitage sellest kindlasti ka oma lähedasi,” soovitas spetsialist.
Kontrolli, et lähedane ei maksaks teenuse eest liiga palju
Turul tegutsevatel operaatoritel on pidevalt käimas erinevaid kampaaniaid. Arusaadavalt pakuvad allahindlused inimestele huvi, aga tuleks meeles pidada, et soodusperioodid on tavaliselt piiratud tähtajaga. Näiteks on suhteliselt tavapärane, et 12 kuu möödudes rakendub paketile täishind.
“Seetõttu on oluline aeg-ajalt oma eakamatelt sugulastelt, vanematelt või vanavanematelt uurida, kui palju nad oma mobiiliteenuste eest maksavad. Lisaks hinnale tasuks üle täpsustada teenuse sisu, sest tehnoloogia võib ajas muutuda,” selgitas Lepik.
Kristel Lepik tõi näiteks Tele2 klientide lood, kus eakad inimesed on oma teenuste eest üle maksnud. “Pole mõistlik, et vanaisa, kes internetis ei surfa või isegi nutiseadet ei kasuta, maksab iga kuu 40 eurot kuus piiramatu interneti ja kõnede mahuga paketi eest. Mõistagi täiesti internetivabasid pakette täna enam eriti turul ei leidu, sest ka kõnesid tehakse internetivõrgus, aga sellisel juhul piisab ka 1GB netimahuga paketist, mille hind on kordades soodsam,” ütles ta.
Kuidas vahetada või lõpetada teise inimese telefoniteenust?
Teatud olukordades on mõistetav, et inimene ei saa ise minna operaatori esindusse, et teenust muuta või lõpetada. “Ka siin võiksid nooremad olla vanematele abiks. Näiteks Tele2-s saab lepingut lõpetada infotelefonile helistades või kodulehel olevat vestlusrobotit kasutades. Selleks on vaja aga salasõna, mis on leitav lepingust või iseteeninduses, “Numbrite ülevaade” valiku alt,” ütles Lepik.
Kui salasõna ei leita, siis tasub igal juhul klienditeenindusse helistada ja ühiselt leitakse sobiv lahendus. “Meie poole on pöördunud ka inimesed, kelle lähedane on lahkunud. Sellisel juhul saame numbri sulgeda surmatunnistuse või rahvastikuregistri päringu alusel,” ütles ta.
Tele2 tuletab meelde, et eakate toimetulek tehnoloogiliste muudatuste ja turvariskidega vajab tihti lähedaste tuge. Lihtne kõne või abistav pilk arvele võib aidata vältida nii ülemaksmist kui ka tõsisemaid probleeme.