Tele2 blogi
Nutimaailma teejuht – nõuanded, seadmete arvustused, võrdlused, nipid ja muud kuumad teemad!
Tele2 blogi
Ameerika Ühendriikidest alguse saanud Musta reede nimelise ostupüha ametlik kuupäev on tänavu 29. november. Tänavapilt ei valeta – turundusvankritele puhuti varakult hääled sisse ja niipea kui Halloweeni kampaaniad lõppesid, hakati kuulutama Musta reede tulekut. Kuidas kogu selle möllu sees külma pead ja pangakonto tervislikku seisundit säilitada?
Suures plaanis on müügimehed jaotunud kolme gruppi:
-
Need, kes veel piirduvad “pane vaim valmis” tüüpi countdown teavitustega.
-
Need, kes koguvad vaikselt kontakte, et Sa “esimeste seas” kampaania info endale meilile saaksid.
-
Need, kes otsustasid, et “mis seal ikka” ja hakkasid juba varakult sooduskampaaniaga pihta.
Põhjus selleks on üsna proosaline. Must reede on ajalooliselt olnud kiirmüügi kampaania, kus loetud kogus allahinnatud tooteid on saadaval väga piiratud aja jooksul. Alguses vaid reedel, edaspidi juba terve nädalavahetuse vältel. Eesmärk tekitada FOMO ehk fear of missing out.
Taolist ärevust ja erutust tekitavat müügitaktikat kasutavad ka Eesti netikauplused. Ühes hiljutises Musta reede soovituste nimekirjas kohtasin nõuannet: “Osta varakult: kui leiad toote, osta see kohe, vastasel juhul võid asjast ilma jääda.” Tõesti-tõesti…
Kui kauplejad naudivad lühikese aja vältel suurenenud käivet, siis tekib paratamatult idee, et kui see üks kampaania nii hästi toimib, siis miks mitte seda pikemalt teha. Tulemuseks olemegi jõudnud olukorda, kus Musta reedega alustatakse juba kolm nädalat varem. Mündi ühest küljest see devalveerib kampaaniat, teisalt on rohkem aega tarbija ära tinistamiseks.
Siin on aga 5 nippi või põhimõtet, mis aitavad neis olukordades kainet pead sälitada.
Esiteks – Sa ei jää ilma!
Kell tiksub armutult… Igal pool antakse mõista, et peagi saab pakkumine läbi ja siis oledki heast diilist ilma.
Reeglina pole see tõsi. Mõtle korraks, millal käisid viimati kaubanduskeskuses ja ei näinud ühegi poe aknal -30% või -50% stiilis plakatit…
Ei jää tali taeva ega jää ka järgmised soodukad tulemata. Juba praegu hiilivad ringi kunstkuusekesed, mis ootavad seda parajat hetke, et peagi algavatest jõulukampaaniatest ja “parimatest kingiideedest” teavitama hakata.
Teiseks – oled Sa ikka kindel, et see on hea hind?
Tee ost vaid siis, kui oled näiteks mantli või telefoni ostu juba pikemalt plaaninud ja Sa tead, et see hind, mis praegu Sulle pakutakse ongi päriselt varasemast soodsam. Pole harv juhus, kui näed poes suurt kollast silti, mille taha peidetud valge sildi hind on sama või hoopistükkis kallim kui see, mis suurelt reklaamitud.
Sama kehtib veebipoodide puhul, kus hinda on veelgi hõlpsam muuta. Vaata enne Musta reede algust veidi ringi, et oskasid hiljem allahindlusprotsente paremini hinnata. Tehnikakaupade hindade võrdlemiseks on alati hea mõte korraks Hinnavaatluse portaali kiigata.
Kolmandaks – pane vaim valmis, aga õiges mõttes
Keskmiste ja suuremate ostude mõtestamiseks on hea nipp kasutada äppe, kus saad ostunimekirjasid koostada. Üheks taoliseks on Giftful nimeline äpp, kus saad nii enda nimekirja hallata kui ka piiluda, mida sõber või pereliige sünnipäevaks või jõuludeks soovib.
Varajane planeerimine võimaldab olukorda ratsionaalsemalt seedida, enne kui päästikule vajutad ja pangakontot tühjendama kukud. Nõnda on Sul ka parem ülevaade plaanitud ostude kogukulust.
Neljandaks – the hype is real
Mida küpsemaks muutuvad sotsmeedia platvormid, seda enam keskendutakse kasutajale sihitud reklaamide näitamisele. Arvesta tõsiasjaga, et kui Sa praegu mõnda toodet vaatad, siis jälitab see Sind netiavarustes tõenäoliselt aasta lõpuni. November ja detsember on turunduses klassikaliselt ajad, mil kulutatakse kõige enam reklaamiraha.
Asjale ei aita kaasa ka sisuloojad ja influencerid, kes koostööde raames või affiliate linkidega proovivad tooteid reklaamides endale jõulupreemiat teenida. Mõtle korraks, kas see toode teeb Sind õnnelikuks või oleks parem idee jätta need kolm asja ostmata, et keset sügavat talve hoopis väikesele päikesepuhkusele minna. Elamused kestavad kauem kui asjad…
Viiendaks – kas Sul on seda VAJA või Sa TAHAD seda?
Kui sokis on auk, siis on uusi sokke vaja. Kui läpakal võtab 5 minutit aega, et uut brauseriakent avada, siis on uut läpakat vaja. Kui Sa käid aasta läbi õhukeste Vansidega, siis on normaalseid talvejalatseid vaja.
Kui asi, mida osta plaanid, lahendab olemasoleva probleemi, asendab katkise eseme või täidab muud kindlat eesmärki pikema aja vältel, siis võib ostu liigitada “on vaja” kategooriasse. Tihti ostame aga asju, mis pakuvad pigem hetkelist heaolu ja liigituvad “nice to have” kategooriasse. Nendest ostudest saadud rõõm hääbub kiiremini kui kuldkalade mälestused mesinädalatest.
Kokkuvõtteks
Kas kõik eelnev tähendab, et minu silmis on Must reede üdini paha ja me kõik peaks teki alla pugema kuniks jaanuar reklaamidest leevendust toob? Üldsegi mitte. Ma ei välista, et just Musta reede ajal ostan endale uue telefoni, sest olen seda ostu juba pea pool aastat praadinud. Päeva lõpuks on oluline, et need ostud oleksid läbimõeldud ja et emotsiooniostud ei teeks leibkonna rahakotile liiga.
Egas midagi – head šoppamist!