Tele2 blogi
Nutimaailma teejuht – nõuanded, seadmete arvustused, võrdlused, nipid ja muud kuumad teemad!
Tele2 blogi
Kui Arno isaga koolimajja jõudis, oli teenustõkestusrünnak (DDoS rünnak) juba alanud. Kogu arvutivõrk oli üle koormatud ning puudus ligipääs pilves asuvatele andmetele ja teenustele. Just sellisest olukorrast võib end täna leida iga kool, riigiasutus või äriettevõte, kelle tegevus on seotud internetiga.
Teenustõkestusrünnakute tellimine ja organiseerimine on tänapäeval muutunud nii lihtsaks ning kättesaadavaks, et sellega saab hakkama ka keskmine koolilaps.
Miks rünnakuid tehakse?
Riigi Infosüsteemi Ameti (RIA) raporti andmetel tehakse Eestis keskmiselt 6-10 rünnakut ööpäevas, kuid enamus neist ei oma veel laiemat mõju. Sealjuures ei ole kindlat n-ö sihtrühma või “kuldkliente”. Rünnakute ohvriks on langenud riigiasutused, äriettevõtted, pangad, koolid, aga ka isegi raamatukogud.
Ühest põhjust on rünnakute puhul keeruline välja tuua – selleks võib olla raha, konkurents, poliitiliste sõnumite edastamine või äärmisel juhul on kellegi jaoks tegemist ”süütu” naljaga. DDoS rünnaku teenust on tumeveebist võimalik tellida juba mõnekümne euro eest ning paraku on sellised rünnakud kujunenud konkurentsivõitluse osaks.
Parim kaitse nüüd ka Eestis
Hiljuti koormati ühe Eesti finantsasutuse infosüsteem tahtlikult üle, et takistada ettevõtte ja selle klientide igapäevatoiminguid. Rünnaku lõpetamise eest soovisid kelmid saada Bitcoine.
Olukord lahenes kiirelt tänu viimased 20 aastat maailma DDoS kaitsetehnoloogia vaieldamatu liidri Arbor tehnoloogiale, mida Tele2 oma klientidele nüüd ka Eestis pakkuda saab.
Rootsis on Tele2 DDoS kaitse teenuse klientideks kõik suuremad pangad, riigiasutused ning ettevõtted, kelle jaoks oht teenuse katkemiseks pole mõeldav. Teenuse kasutamise teeb mugavaks see, et ettevõttes kohapeal ei ole vaja midagi hoida ega teha. Ennetus ja kaitsetöö toimub Tele2 võrgus automaatselt peale teenuse aktiveerimist.
“Elutähtsate teenuste osutajana tunneme ühelt poolt vastutust Eesti elanikke, ettevõtteid ja ametiasutusi sellistest ohtudetest teavitada. Teisalt tunneme vastutust leida lahendusi DDoS rünnakute tõkestamiseks nii meie võrgus olevatele klientidele kui ka kõikidele, keda nimetatud oht puudutab. Nii hoiame koos Interneti puhtana ja teenused toimimas,” ütles Tele2 Eesti rahvusvahelise müügi juht Asse Hang.
Mis on DDoS rünnak?
DDoS (distributed denial of service) rünnak ehk teenustõkestusrünnak on serveri või arvutivõrgu tahtlik päringutega ülekoormamine. Selle tulemusel võib kaduda teenustele ligipääs, mis võib tuua firmale suure maine- ning rahalise kahju või lihtsalt häirida normaalset tööprotsessi.
Rünnaku tagajärjena ei pruugi kliendid pääseda e-poodi või internetipanka, lisaks ei pruugi nad õigel ajal kätte saada ajakriitilisi dokumente. Vahel tekib selline olukord ka tahtmatult – näiteks kui avaneb võimalus tuludeklaratsiooni esitada ja kõik soovivad esimesed olla. Maksu- ja tolliameti infosüsteem pole loodud sellise koormuse jaoks ja paljud kasutajad võivad näha maksuameti lehe asemel hoopis veateadet.
DDoS rünnaku puhul tekitatakse süsteemile samuti koormus, aga selle taga on hoopis pahalane, kes kasutab arvutivõrke, et sihtmärgi poole suures koguses liiklust suunata, mis ohvri süsteemid halvaks.