Tele2 logo Created with sketchtool. 7F3D9EE3-ADF7-45C1-AB94-78A518DAACB5 Created with sketchtool.
Otsing Created with sketchtool.

UUDISED

Ole kursis sellega, mis Tele2s toimub. Loe kõige värskemaid uudiseid!

Tele2 hoiatab: Must Reede ja E-esmaspäev on kelmide palgapäevad
eostlemine


Saabumas on ostupühad E-esmaspäev ja Must Reede, mis on ühtlasi kelmide jaoks aktiivsem aeg, sest sooduspakkumiste varju saab peita mitmesuguseid pettusi. Tele2 IT turvaspetsialisti Triin Paltsi sõnul tuleks sellel perioodil olla eriti ettevaatlik näiteks sotsiaalmeedia reklaamide suhtes, sest liba-veebipoode on tänapäeval lihtne luua.

“Kui tundub, et pakkumine on liiga hea, et olla tõsi, siis enamasti see nii ka on. See tähendab, et kui näed tavapäraselt kallist toodet nüüd ebareaalselt soodsa hinnaga, võiks häirekell tööle minna. Isegi ostupühade pakkumised ei ole enamasti nii head,” ütles Palts. 

E-poe kontrollimiseks soovitab spetsialist kasutada Google’i otsingut ja uurida, kas müüja kohta jagatakse negatiivset tagasisidet. Samuti peavad e-poe veebilehel olema ettevõtte kontaktandmed ja asukoht. “Kontrolli hoolikalt, mis riigi ettevõttega on tegu. Kui tegemist on Eesti ettevõttega, saab sellele Äriregistri põhjal kinnitust,” märkis Palts.

Sageli kasutatakse ostupühade reklaamides tagasiloendust, mis jätab ostjale mulje, et sooduspakkumise saamiseks tuleb ost sooritada võimalikult kiiresti. “Nii kaob ettevaatamatus ja otsus tehakse taustakontrolli tegemata,” kutsus Palts üles tähelepanelik olema. 

Järgmine oluline samm on maksevahendi kontroll. Kui ettevõte pakub tunnustatud ja turvalisi makselahendusi nagu Apple Pay, PayPal või pangalink, on see hea märk, sest maksevahendajad on ettevõttele juba kontrolli teinud. Kui aga pakutakse ainult makselahendust, mis nõuab kaardi andmete sisestamist, tuleks olla väga ettevaatlik.  

Petturil on mitu nägu

Oktoobri keskel alustas Pangaliit koos kolme suurema telekomiga laiapõhjalist kampaaniat „Petturil on mitu nägu“. Selle eesmärgiks on tõsta inimeste teadlikkust küber- ja telefonipettuste skeemidest ning meelde tuletada, et igas olukorras, mis puudutab raha, tuleks rahulikult järele mõelda ja võtta aega kontrollimiseks, mitte tegutseda ülepeakaela kiirustades. 

“Lisaks ostupettustele ei tohiks ära unustada endiselt väga kiiresti levivaid telefonipettusi,” ütles Palts. Näiteks hoiatas Pangaliit hiljuti uue Smart-ID loomisega seotud pettuste eest.

Selle pettusega saavad inimesed näiliselt usaldusväärse kõne või sõnumi, annavad digitaalselt nõusoleku, mille järel loovad petturid tema nimele uue Smart-ID ning pääsevad ligi inimese pangakontodele, võtavad laene ja kasutavad mitmesuguseid e-teenuseid. 2025. aasta teises ja kolmandas kvartalis loodi Pangaliidu info kohaselt inimese enda teadmata sellisel viisil uus Smart-ID sadadele eestimaalastele ning tekitati kokku enam kui 2,5 miljoni euro väärtuses kahju.

“Tuletame meelde: ükski riigiasutuse esindaja, telefonioperaator või pank ei palu telefoni teel sisestada või edastada mobiil-ID või Smart-ID PIN-koode. Kui saad kõne, mis tekitab kasvõi kerget kahtlust – katkesta see. Kui sõnumis on link ja Sa ei ole 100% kindel selle päritolus – ära vajuta. Kui keegi palub Sul paigaldada äppi või jagada ligipääsu seadmele – ütle ei. Kui keegi utsitab Sind sularaha välja võtma ja seda teisele isikule üle andma – usu, et see on pettus. Kui vajad täiendavat kindlust, helista ise vastava asutuse ametlikule numbrile,” rõhutas Palts.

Samuti on oluline pettustest rääkida oma lähedaste ja tuttavatega – seda olenemata vanusest. “Rolli ei mängi see, kas oled noor või eakam – igaüks võib sattuda petturite ohvriks. Tähtis on jagada oma kogemusi ja hoiatusteavet, et võimalikult paljud inimesed oleksid kursis kõige levinud ja uusimate petuskeemidega,” lisas ta.