Tele2 logo Created with sketchtool. 7F3D9EE3-ADF7-45C1-AB94-78A518DAACB5 Created with sketchtool.
Otsing Created with sketchtool.

UUDISED

Ole kursis sellega, mis Tele2s toimub. Loe kõige värskemaid uudiseid!

“Sinu lähedasega on juhtunud õnnetus” – just nii algab kõige ohtlikum petukõne


Telefonipettused ei näi vaibuvat. Vastu suve, kui inimesed sätivad end puhkusele ja soovivad argielust eemalduda, on petturid aktiivsemad kui kunagi varem. Just siis, kui tähelepanu on mujal ja telefon taskus rohkem lõõgastumiseks kui valvsuseks, tabab paljusid ootamatu kõne või sõnum. Tele2 küberturvalisuse spetsialist Triin Palts hoiatab, et sõnum ei pruugi olla sõbralt või pakiteade, vaid professionaalne petuskeem, mis võib lõppeda tühja pangakonto või varastatud identiteediga.

Viimaste nädalate jooksul oleme Tele2s näinud selget suunda: petturid kasutavad järjest osavamalt ära aktuaalseid teemasid ja hirme ning petuskeemid on muutunud isikupärasemaks. Kõned tulevad numbritelt, mis näivad usaldusväärsed – mõnikord kuvab telefoni ekraanil lausa “Tervisekassa”, “Politsei” või “Tele2“.

Petturid räägivad veenvalt, heas eesti keeles ja rahuliku häälega. Nad väidavad, et sinu andmed on lekkimas, kontol toimuvad kahtlased liikumised või – mis kõige kurvem – et sinu pereliige on sattunud raskesse õnnetusse. Kõnele järgneb segadusse ajav jutt sellest, kuidas on vaja kiiresti katta haiglakulud või hoopis saada tagasi eelmise aasta eest kasutamata tervisehüvitisi.

Enam ei ole erakordsed ka olukorrad kui pettur palub sul minna automaadi juurde ja võtta välja sularaha, et see edasi “haiglale” toimetada. Vahel väidetakse, et raha tuleb üle anda politseinikule või spetsiaalsele kullerile, kes saadetakse inimese juurde koju või kohtumispunkti. Kõik on korraldatud nii, et sul oleks võimalikult vähe aega mõelda ja palju põhjust paanikaks. Uskumatu, aga nii see töötab.

Sama muster kordub ka SMS-ide puhul. Sõnum, mis näib tulevat näiteks pakifirmalt, Tele2st või mõnest pangast, sisaldab pingelist teavitust: “Sinu konto on peatatud” või “Pakk ootab kättesaamist”. Kaasas on link, mis viib võltsitud veebilehele. Seal sisestatud andmeid kasutatakse identiteedivarguseks või pangakonto tühjendamiseks.

Alles hiljuti sai üks meie klient panga nimel SMS-i, milles tal soovitati kiiremas korras konto turvalisuse huvides enda isik tuvastada. Link nägi ametlik välja. Paar minutit ja mõni sisestatud andmeväli hiljem oli tema pangakonto juba tühi. Kõik toimus tema enda telefonis, ilma igasuguse häkkimiseta – toimis psühholoogiline surve ja petlik kujundus.

Me ei väsi omalt poolt kordamast: Tele2, pangad, pakifirmad ega riigiasutused ei küsi telefoni ega sõnumi teel paroole või PIN-koode. Samuti ei saada me kindlasti sinu juurde kullerit sularaha järele.

Mida siis sellises pettuste keerises teha? Kui saad kõne, mis tekitab kasvõi väikest kahtlust – katkesta see. Kui sõnumis on link ja sa ei ole 100% kindel selle päritolus – ära vajuta. Kui keegi palub sul paigaldada äppi või jagada ligipääsu seadmele – ütle ei. Kui keegi utsitab sind välja võtma sularaha ja seda teisele isikule üle andma – usu, et see on pettus. Kui vajad täiendavat kindlust, helista ise vastava asutuse ametlikule numbrile.

Palun räägi neist skeemidest ka oma pereringis. Eriti vanematele inimestele, kelle jaoks võib telefonikõne „ametnikult“ tunduda aupaklik, mitte kahtlane. Täna on umbusk tarkus, mitte ebaviisakus.

NB! Pettur võib võtta ükskõik kelle näo või hääle. Politseiniku, pangatöötaja või isegi sinu pereliikme. Kui sul tekib väiksemgi kahtlus, siis võta aega ja kontrolli, kellega räägid ning kuhu infot jagad. Kui ikka pole kindel, siis küsi oma lähedastelt nõu! Vaata ka pettuseinfo.ee.