52151B6F-E1ED-4DCC-ADC0-86546BB76911 Created with sketchtool. 7F3D9EE3-ADF7-45C1-AB94-78A518DAACB5 Created with sketchtool.
83EB849E-4718-4C86-BE47-BE20EA3E028F Created with sketchtool.

UUDISED

Ole kursis sellega, mis Tele2s toimub. Loe kõige värskemaid uudiseid!

Mobiilse interneti andmesidekiiruste mõõtmine: mis on kliendi seisukohalt tegelikult oluline?
17.06.2022

Mobiilse andmesidekiiruse mõõtmisi viiakse periooditi üle maailma läbi erinevate ametite ja teenusepakkujate poolt. Eesti tasandil teostavad mõõtmisi näiteks internetikiiruste analüütikafirma Speedtest, sõltumatu ülemaailmne mobiilikogemuse analüüsija Opensignal, lisaks kohalikul tasandil ka Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet (TTJA). Kui vaadata nende kolme metoodikaid ja mõõtmistulemusi, on need kohati erinevad. Millest see tuleneb ja mis on tegelikult kiiruste puhul kliendi seisukohast oluline? 

Mobiilse interneti andmesidekiiruste mõõtmise eesmärk on anda ülevaade mobiilse interneti levialade ning andmesidekiiruste arengu kohta. Klientide jaoks on olulised mõõdetavad väärtused nagu keskmised üles- ja allalaadimiskiirused, leviala, latentsus ehk viiteaeg jt. 

Mõõtmismetoodikate erinevus 

Mobiilse interneti andmesidekiiruste mõõtjate metoodikatest saab välja tuua mitmeid erinevusi. Nii Speedtest kui ka Opensignal kaasavad väga laia hulka kasutajaid ja erinevaid seadmeid, mistõttu tulemused loovad pildi võimalikult realistlikust kasutuskogemusest. Mõlema puhul on kiirusi mõõdetud erinevatel kellaaegadel hommikust keskööni, sh tipptundidel, kui inimesed kõige rohkem oma seadmeid kasutavad. TTJA viib mõõtmisi läbi peamiselt päevases ajavahemikus (kl 08.00–18.00).

“Metoodikate erisuse tõttu, kus ühed mõõdavad kiirust päevasel ajal ja teised pigem tipptunnil, võivad olulistes näitajates ilmneda väga selged vahed. Aasta alguses mõõdetud kiiruste osas on üsna selged erinevused näiteks keskmise allalaadimiskiiruse tulemustes,” selgitab Tele2 tehnoloogiajuht Tanel Sarri. 

Speedtesti aasta esimese kvartali mobiilse interneti mediaankiiruste järgi on mobiilse interneti kiiruste poolest riigis esikohal Telia (73,2 Mbit/s), järgneb Tele2 (43,29 Mbit/s) ning seejärel Elisa (42,62 Mbit/s). 

Opensignal metoodika näitab sarnast trendi: nende aasta alguse keskmise allalaadimise kiiruste võitja on Telia (58,6 Mbps), järgneb Tele2 (36,8 Mbps) ning kolmandaks tuli Elisa (30,7 Mbps). 

TTJA keskmistes allalaadimiskiirustes on eelmiste mõõtjate poolt viimasele kohale tulnud Elisa aga hoopis esimesel kohal (109,8) Mbit/s, järgneb Telia (106,4 Mbit/s) ja seejärel Tele2 (85,0 Mbit/s).  

“Selleks, et mõõtmine näitaks reaalset kliendikogemust, mitte tühja võrgu maksimaalset võimekust, oleks oluline mõõta ka tipptundidel saadavat kasutuskogemust (kellaajaliselt vahemik 18.00-00.00), nagu teevad seda Speedtest ja Opensignal,” rõhutab Sarri. “Kui mõõta tühja ja koormuseta võrku, siis on Elisa ja Telia Tele2st kiiremad, kuna nad on optimeerinud oma võrgu suurema kliendibaasi tõttu ka suurema koormuse jaoks. Nüüd aga loeb see, mida näitavad mõõtmistulemused tipptunnil, kui teenusepakkujate kliendid võrku aktiivselt kasutavad. Tele2 on investeerinud teadlikult tipptundidel saadavasse kogemusse,” lisab Sarri. 

Tele2 on pidanud nõu ka TTJAga ja soovitanud neil kasutada rahvahulga võrguandmeid, et asendada või täiendada seniseid mõõtmisi ning omakorda kajastaks klientide tegelikku kasutust. 

Mõõtmisseadmete erinevus 

Nii Speedtest kui ka Opensignal kasutavad mõõtmistel laia valikut kasutajaseadmeid (telefone, ruutereid jt seadmeid), kõige odavamast kõige kallimani välja. TTJA kasutas kevadise mõõtmise puhul ainult ühte nutitelefoni – Sony Xperia 1 III - mis on ligi 1000-eurose hinnaga telefon ja mida kindlasti ei kasuta enamus Eesti elanikest.

Reaalse kasutajakogemuse saamiseks oleks mõõtmistel vaja kasutada erinevaid seadmeid odavamast kallimateni välja, sest kõigil inimestel ei ole võimekust osta kõige uuemaid tooteid. Kiiruste mõõtmisel loeb seadme uudsus ja see, millise seadmega on tegemist üsna palju ja seetõttu võivad keskmised tulemused olla juba ainuüksi mõõtmisseadmest tulenevalt erinevad. 

Kliendi jaoks on oluline, mida ta päriselt saab

Kliendi jaoks alati oluline, et ta saaks hea kogemuse ja seda mõistliku hinnaga. “Loeb ju see, mida klient päriselt saab. Suurenenud on ka kodukontori kasutus ja seetõttu on äärmiselt oluline, et ka üleslaadimiskiirus oleks hea. Meie eesmärk on investeerida, et klientidel oleks iga teenuse puhul hea kogemus mõistliku hinnaga ja et kiirused oleks just sellel ajal parimad kui inimesed päriselt oma seadmeid kasutavad,” kinnitab Sarri.  

Tele2 võrk paistab TTJA kevadistest mõõtetulemustest selgelt välja parima leviala ja keskmise üleslaadimiskiirusega – kõrgeim oli see Tallinnas (46,3 Mbit/s), kuid ka üle Eesti (31,7 Mbit/s). “Üleslaadimiskiirus on eeliseks mhkodukontorist töötamisel ja videokoosolekute pidamisel – seeläbi sobime hästi näiteks väikeettevõtjatele, kes kodust töötavad. Meie eesmärk on pakkuda mõistlikku kiirust, mida klient vajab ja väga head hinda ning läbi selle parimat hinna-kvaliteediga teenust turul,” lisab Sarri.