Andri-Peedo kitsetalu lugu: kuidas nutikate turundustegevustega alustavale brändile hoog sisse anda?

3 minuti lugemine
Andri-Peedo

Andri-Peedo talu, Baltikumi moodsaima kitsefarmi perenaine Linda Pajo suutis koos elukaaslase Kermo Rannamäega nelja aastaga luua brändi, mille tooteid kliendid täna poeriiulilt ise otsimas käivad. Kuidas nad seda tegid ja mida alustava ettevõtjana neilt õppida?

Üks asi, mida kõik väikeettevõtjad teavad, on see, et raha ja aega pole kunagi piisavalt. Just sellepärast on oluline teha tegevusi, mis tooksid maksimaalselt kasu, aga võtaksid seejuures minimaalselt aega. Turunduse planeerimisel tuleb olla nutikas.

„Enne, kui tekkis plaan maale tulla, õppisin Tartu Ülikoolis majandust ja ärijuhtimist ja sealt sain oma esimesed teoreetilised teadmised turundusest. Praktika on aga sootuks midagi muud,“ nentis Linda Pajo. „Näiteks praegu on suur osa Facebookil, 10 aastat tagasi see nii oluline kanal aga polnud. Oluline on ajaga kaasas käia ja ise pidevalt juurde õppida,“ selgitas ta ning jagas veel kolme soovitust, mida väiketalunikuna rakendas.

1. Laadad on hea võimalus oma toodet tutvustada

Selleks, et inimestele oma toodet tutvustada, on heaks võimaluseks just laadad. Inimestele tasuks oma toodet degusteerida anda ja samuti teha erinevatele tootegruppidele sooduspakkumisi. „Inimesed ei pruugi teada, kui hästi kitsepiimast valmistatud tooted maitsevad. Laatadel saavad paljud aga maitse suhu ja hakkavad ka edaspidi meie tooteid ostma,“ avaldas Pajo, kelle sõnul on väga hästi nende ärile mõjunud ka avatud talude päevad. „Inimesed näevad kohapeal, kuidas toimub tootmine ja saavad hoopis teise kogemuse. Avatud talude päevad on meile viimased aastad väga palju uusi fänne toonud.“

2. Mõtle pidevalt äriarendusele

Selleks, et ajaga kaasas käia ja trende ennetada, on perekond väga palju õppinud just välisturgudelt. Kui kitsetalu alles looma hakati, õpiti parimatelt kitsefarmidelt Šveitsist Prantsusmaani. Seal õpiti lisaks erialastele teadmistele ka seda, et üheks trendiks saab olema agroturism. Selles suunas liiguvad ka Andri-Peedo talunikud.

„Teeme koostööd ka lähemate asutustega, meil on olemas talupood ning mullu suvel avasime ka oma kohviku.  Inimene tuleb ja naudib toitusid, meil on leitud väga hea kokk, saab vaadata loomi ja tutvuda talueluga, samal ajal saab tellida ka ekskursioone ja  näiteks juustukoolitusi,“ loetles Linda Pajo erinevaid võimalusi. Tähelepanuväärne on ka see, et nurk Andri-Peedo kohviku põrandast on kaetud paksu klaasiga, läbi mille võib allkorrusel näha laagerdumas kitsejuustukerasid.

3. Otsi võimalusi, mitte takistusi

Eelmise aasta kevadel tabas sarnaselt paljudele teistele väiketootjatele ka Andri-Peedo talunikke šokk. Kuidas üldse edasi minna? Jaemüük küll säilis, seal ei muutunud midagi, aga kuna suur osa talutoodangu klientidest on restoranid, siis oli mõju koheselt tunda. Seda enam, et vahetult enne, kui riik lukku läks, allkirjastati leping Tallinkiga ja Andri-Peedo talu juustud oleksid pääsenud sisse sealsetesse laevarestoranidesse. „Pidime väga kiirelt mõtlema, kuidas olukorrast välja tulla. Koos naabertalu Nopriga alustasime kojukannet. Nii said inimesed kitsepiima ja juustutooted kontaktivabalt talust otse koju tellida,“ kirjeldas ta. Täna unistatakse sellest, et koroonaaeg saaks läbi ja müügile saaks taaskord hoo sisse anda.

Kokkuvõtteks nentis Pajo, et alustava ettevõttena on väga oluline panustada just turundusse ja müüki. Toota võib igaüks, aga müüa igaüks ei suuda: „See võib kõlada küll klišeena, kuid kõige parem reklaam on see, kui inimene soovitab meie tooteid oma sõbrale. Ise võid ennast küll kiita, aga kõige efektiivsem on see, kui keegi teine sind kiidab.“

Tele2

25.03.2021